از زمان جوانی به ما می گفتند که در دانشگاهی عالی باشید ، بر کسب نمرات خوب تمرکز کنید و آرمان های خود را بسازید.
 در مدارس و کالج ها ، یادگیری همیشه بیشتر به سمت دوره های آکادمیک معطوف شده است ، اما جنبه هایی مانند خودسازی و رشد شخصی که به همان اندازه نقش مهمی در زندگی مردم دارند ، اشاره نشده است؟
اهمیت خودسازی اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. حقیقت این است - شما نمی توانید از خود فرار کنید. هرچه فراتر بروید ، گور عمیق تر می شود زیرا زمانی فرا می رسد که تمام احساسات حل نشده شما آشکار می شود و شما را غرق می کند.
خب چکاری باید انجام داد؟ با آگاهی بیشتر از خود آگاهی ، مشاهده افکار ، احساسات و پاسخ های خود و تصمیم گیری در مورد بهبود خود به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی خود شروع کنید.
فقط روشی که یادگیری وانجام آن هرگز نباید متوقف شود ، همین مورد برای خودسازی است. ایده باید این باشد که در هر مرحله از زندگی خود بر رشد مداوم خود متمرکز شویم و نسخه های بهتری از خودمان بسازیم.
چند دلیل مهم برای خودسازی بدون توجه به سن شما ذکر شده است:
1. خودآگاهی را افزایش دهید
ما وقت زیادی را صرف شناخت دیگران و حل مشکلات آنها می کنیم. اگر فقط ما این مقدار زمان را صرف شناختن خود می کردیم ، اوضاع خیلی فرق می کرد. اینطور نیست؟
اولین قدم برای بهبود خود مستلزم این است که از خود آگاهی بیشتری کسب کرده و خود را بهتر بشناسید. این باعث می شود که خودتان را زیر سوال ببرید و با واقعیت روبرو شوید ، هرچند که سخت باشد.
خودآگاهی یک سفر مداوم است - با پیشرفت زندگی ، شما با تجارب و چالش های مختلفی روبرو می شوید ، که باعث می شود از شخصیت ، افکار و احساسات خود بیشتر آگاه شوید. بنابراین ، برای اینکه در مسیر خودسازی باشید ، مهم است که هرگز ارتباط خود را از دست ندهید.
2. نقاط قوت را تقویت کنید
خودسازی می تواند نقاط قوت شخصی خود را شناسایی کرده و بر اساس آنها برنامه ریزی کنید. از روابط گرفته تا مشاغل - دانستن نقاط قوت شما برای هر حوزه زندگی مهم است. این به شما درک بهتری از آنچه که بدنبال آن هستید و مکانی که احتمالاً رشد و تعالی دارید می دهد. به شما کمک می کند اهداف زندگی را تعیین کنید و آنها را محقق کنید. از این گذشته ، تنها وقتی می توانید به خواسته خود برسید که آنچه می خواهید را بدانید. با پرورش و بازی کردن بر روی نقاط قوت ، احتمال موفقیت شما بیشتر شده و به سمت شکل دادن به زندگی شادتر و مثمر ثمر پیش می روید.
3. نقاط ضعف را غلبه کنید
در حالی که شناسایی نقاط قوت جنبه مهمی از خودسازی است ، اما کنار آمدن با نقاط ضعف با شماست. از آنها خجالت نکشید ، به آنها به عنوان زمینه های بهبود نگاه کنید. همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم که شخصیت ما را شکل می دهد. همین نقص هاست که ما را انسان می کند.
هدف از پیشرفت خود باید فراتر از نقاط ضعفی باشد که شما را از رسیدن به عظمت باز می دارد. نقاط ضعف خود را بپذیرید ، از کجا ناشی می شود و برای غلبه بر آنها مصمم باشید.
این آسان نیست اما مطمئناً غیرممکن نیست. بگذارید با هرسفر وکسب تجربه هر نقطه ضعفی را به یک نقطه قوت تبدیل کند و فقط شما را به سمت بالا ببرد.
4. از منطقه راحتی خارج شوید
"منطقه راحتی" یک مکان خطرناک برای زندگی است. مطمئناً احساس خوبی دارد، اما همچنین شرایطی نشان دهنده راکد بودن است و در مواردی که راکد است ، شما هرگز نمی توانید رشد پیدا کنید.
انتخاب اینکه بخواهید خودتان را بهبود ببخشید نیاز دارد که از منطقه راحتی خود خارج شوید. به شما امکان می دهد با ترس خود روبرو شوید ، چیزهای جدیدی را امتحان کنید ، ریسک کنید و خود را به چالش بکشید. زمان هایی وجود دارد که جنبه جدیدی از شخصیت خود را کشف خواهید کرد اما در مواردی شکست خواهید خورد.
اجازه ندهید که این شکست ها شما را خسته کنند. این واقعیت که شما سعی کرده اید باید انگیزه شما را فراهم کند تا هرگز در فضاهای آشنا راحت نباشید زیرا همانطور که می گویند ، زندگی ایده آل در خارج از منطقه راحتی شما آغاز می شود.
5. بهداشت روان را بهبود ببخشید
یکی از بزرگترین اهمیت خودسازی ، تأثیر مثبتی است که بر سلامت روان دارد. وقتی روی خود کار می کنید ، بهتر خود را می شناسید که به شما امکان می دهد با افکار و احساسات خود به طور موثرتری کنار بیایید. شما شروع به درک اینکه چرا برخی احساسات را تجربه می کنید و یاد می گیرید که چگونه با آنها کنار بیایید.
کسی که از خود آگاه نباشد و در بهبود خود متمرکز نباشد ، کاملاً هیچ کنترلی بر واکنش های خود که می تواند منجر به بروز آن شود ، نخواهد داشت.