بانک ها باید خود را برای یک اکوسیستم تجاری جدید که ناشی از انقلاب فناوری مالی (FinTech) است ، آماده کنند. که چگونه این صنعت می تواند با بهینه سازی منابع ، تجدید نظر در فناوری ، سیستم های تجزیه و تحلیل و داده ها ، بهبود کارایی ، بازسازی پایه سرمایه خود ، تغییر فرهنگ ریسک ، کاهش نسبت بازپرداخت ها و جستجوی مدل های جدید تجاری ، با اختلالات سازگار شود.
بانک ها با توجه به افزایش رقابت، ورفتارهای جدید مشتری، در تلاش برای سرعت بخشیدن به رشد پایه سپرده خود هستند. علاوه بر این، گسترش گسترده رسانه های اجتماعی، فناوری موبایل و وب توسط بسیاری از بخش های مشتری ، نحوه تعامل آنها با بانکها و سایر موسسات مالی را کاملاً تغییر می دهد. همچنین نحوه مدیریت و تعامل این موسسات با مشتریان خود را دگرگون می کند. در نتیجه ، بانک ها در زمینه جذب و نگهداری مشتری ، همراه با نرخ بهره پایین و حفظ و رشد حاشیه ، با چالش های فزاینده ای روبرو هستند.
آماده شدن برای انقلاب FinTech
فناوری در حال کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بخش های مالی و مصرفی است اطلاعات "سریعتر ، بهتر و ارزان تر" به اشتراک گذاشته و توزیع می شود. در نتیجه ، مدل های جدید تجاری ظهور یافته بیشتر مشتری محور هستند، هزینه کمتری دارند و کارآیی بیشتری نسبت به مدل های سنتی دارند. زیرا این یکی از بزرگترین تهدیدات صنعت بانکداری است. به هر حال ، سرمایه گذاری جهانی فین تک در سالهای گذشته سه برابر شده و به 12 میلیارد دلار رسیده است سرمایه گذاران درسراسر جهان شروع به نوآوری در ارزیابی بانک ها می کنند و تأثیر رقبای غیر بانکی را در نظر می گیرند. شرکت های فین تک همچنین با ارائه خدمات بانکی و راهکارهای مبتنی بر کارمزد (به عنوان مثال وام ، پرداخت ، مدیریت ثروت و غیره) با هزینه کمتری فشار بیشتری به حاشیه و درآمد بانک های سنتی وارد می کنند.
بنابراین، بانکداران و موسسات مالی نباید متصدیان جدید در فضای مالی و تأثیر احتمالی آن بر درآمد آینده را دست کم بگیرند. از دیدگاه استراتژیک ، نحوه پاسخگویی بانک ها و موسسات مالی به موضوعات زیر را به عنوان عامل اصلی موفقیت یا شکست این موسسات در سال های آینده می داند:
بانکداری دیجیتال: شرکت ها باید به عنوان کانال اصلی بانکداری با استفاده از دیجیتال جایگزین آجر و ملات شوند.
بهره وری عملیاتی: شرکتها چگونه می توانند در شرایط کم بهره و کم حاشیه فعالیت کنند؟
رقبای غیر سنتی: به عنوان مثال ، وام دهندگان بازار آنلاین
سیستم های پرداخت: ارزهای رمزپایه ، قراردادهای هوشمند و فرآیندهای تسویه حساب جدید
معماری داده های توزیع شده: فناوری های مبتنی بر Hadoop ، Apache ، Spark ، API های باز و غیره
خطر سایبری و امنیت سایبری: بانک ها چگونه نگرانی های امنیتی را برطرف می کنند؟
استفاده از داده ها و تجزیه و تحلیل ها: بینش جدیدی کسب کنید ، فرصت های جدید تجاری ایجاد کنید و محصولات جدید تولید کنید.
با تکامل این مضامین ، سرمایه گذاری در توسعه تجزیه و تحلیل و نرم افزار سازمانی افزایش می یابد و صنعت بانکداری و مالی را تغییر شکل می دهد. این امر بر چگونگی دید مشتری نسبت به بانکداری و سرعت ، هزینه ، تجربه کاربر ، شفافیت و رفع موانع بانکداری معاملات و مصرف کننده تأثیر می گذارد .
انقلاب FinTech همچنین بانک ها را به کارخانه های داده بزرگ تبدیل می کند، ناشی از تعاملات مشتری با وب سایت هایشان ، فروشندگان شخص ثالث یا برنامه های تلفن همراه.
 امروزه ، بانک ها اطلاعات ترابایت روزانه را تولید و ثبت می کنند - از تعیین موقعیت جغرافیایی و داده های معاملاتی تا رویدادهای زندگی (به عنوان مثال ، سپرده ها ، فیش های حقوقی ، وام های رهنی ، اجاره ، عادات خرید). مصرف کنندگان و شرکت های کوچک و متوسط همچنین از طریق موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی علاقه مند به محصولات مالی هستند. بنابراین اطلاعات انبوهی تولید می کند که می تواند روند پذیره نویسی و امتیازدهی اعتبار این افراد را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. توانایی استفاده از این داده ها درعملکردهای مختلف، همراه با لایه تحلیلی برای بهره برداری از آنها ، می تواند به بانک ها یک مزیت رقابتی نسبت به رقبا بدهد - از ایجاد بینش پیش بینی بهتر در مورد مشتریان تا سفارشی سازی مدیریت ریسک ، قیمت گذاری و فرآیند پذیره نویسی.
تحول بانکداری دیجیتال
بانکداری دیجیتال به سرعت در بین بخش های ازمشتریان در حال رشد است و آماده است تا شاخه های آجر و ملات سنتی را به عنوان کانال اصلی بانکداری جایگزین کند. مدیریت روابط سنتی که اکثر بانک ها به عنوان وسیله ای برای حفظ هزینه کم بودجه و حاشیه وام بالا به آن اعتماد می کنند ، نمی تواند به راحتی با فضای جدید بانکداری دیجیتال و کانال های توزیع الکترونیکی سازگار شود.
تحول بانکداری دیجیتال، اگرچه هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد و نفوذ در بازار را تسهیل می کند ، اما برای بانک ها هزینه دارد. وظایفی مانند خرید مقایسه حساب به طور فزاینده ای ساده می شوند و بانک ها را مجبور می کنند برای حفظ مزیت رقابتی و حفظ مشتری، حاشیه ها را از بین ببرند. بنابراین، برای تقویت روابط دیجیتال و ارائه خدمات یک، یک مشتریان با ارزش بالا دربستردیجیتال ، بانک ها مجبورند نسل جدیدی از تجزیه و تحلیل را برای ارزیابی داده های رفتار مشتری و نتیجه گیری درباره نیازهای مشتری و مشخصات ریسک ایجاد کنند.