مدیریت پول به روند ردیابی و برنامه ریزی استفاده از سرمایه توسط یک فرد یا گروه اشاره دارد. در امورمالی شخصی و شرکتی، مدیریت پول معمولاً شامل بودجه بندی، هزینه کردن، پس انداز و سرمایه گذاری است.
 

مدیریت مالی
در بازارهای مالی ، مدیریت پول به مدیریت پرتفوی و مدیریت سرمایه گذاری نیز اشاره دارد. متخصصان مالی سرمایه گذاری ها را مدیریت می کنند و برای مجموعه های مالی تصمیمات سرمایه گذاری می گیرند.
مدیریت پول به روند ردیابی و برنامه ریزی استفاده از سرمایه توسط یک فرد یا گروه اشاره دارد در امور مالی شرکت ها ، مدیریت پول جمع آوری و استفاده از سرمایه را پوشش می دهد. بودجه بندی یک شرکت عمدتا تحت تأثیر استراتژی های تجاری آن است.
مدیریت پول در امور مالی شخصی
مدیریت پول یک مفهوم گسترده است. این به استراتژی ها و تکنیک های تعیین میزان استفاده از سرمایه فرد ، شرکت یا موسسه اشاره دارد. در امورمالی شخصی ، مدیریت پول بودجه بندی ، هزینه و پس انداز (سرمایه گذاری) را پوشش می دهد. مدیریت پول می تواند با برنامه ریزی مالی دوره ای یا منظم ، پیشگیرانه باشد. همچنین می تواند بدون برنامه ریزی بصری از قبل ، نسبت به حوادث خاص واکنش نشان دهد.
در نتیجه سنین مختلف ، سبک زندگی ، ساختارهای خانوادگی و بسیاری از عوامل دیگر ، برنامه های مالی برای افراد متفاوت است. با این حال ، اصول اساسی بودجه را می توان به طور مشترک به اشتراک گذاشت. به عنوان مثال ، یک روش ساده برای بودجه ریزی شخصی ، قانون بودجه  است.
قانون بودجه 50-20-30 نشان می دهد که یک فرد 50٪ از درآمد خود را پس از مالیات صرف هزینه های اساسی می کند. موارد ضروری شامل وام های مسکن یا اجاره خانه ، حمل و نقل ، مواد غذایی ، آب و برق و غیره است. 30٪ از درآمد آنها باید صرف چیزهایی شود که فرد می خواهد. این می تواند شامل هزینه های مهمانی با دوستان ، بلیط فیلم و تعطیلات باشد. 20٪ باقیمانده باید پس انداز شود یا برای اهداف مالی آینده سرمایه گذاری شود.
مدیریت پول با برنامه ریزی بصری و بودجه به کاهش هزینه های اساسی کمک می کند. چنین هزینه هایی به استانداردهای زندگی یک فرد نمی افزاید. برای استفاده بهتر در آینده می توان آنها را پس انداز یا سرمایه گذاری کرد. مدیریت پول همچنین خطر کمبود پول را کاهش می دهد. به افراد کمک می کند تا در بلند مدت به اهداف مالی خود دست یابند.
مدیریت پول در امور مالی شرکت ها
مشابه مالی شخصی ، مدیریت پول برای مالی شرکت ها نیز شامل برنامه ریزی و بودجه بندی می شود. با این حال ، روند بودجه بندی کاملاً متفاوت است. بودجه بندی یک شرکت عمدتا توسط استراتژی های تجاری آن شکل می گیرد. بر اساس صورتهای مالی تاریخی شرکت ساخته شده و با برآورد پیش بینی ها تنظیم می شود.
علاوه بر استفاده از سرمایه ، مدیریت پول شرکت نیز افزایش سرمایه را در نظر می گیرد - میزان تأمین مالی و نحوه تأمین مالی باید تعیین شود. مدیریت پول برای امور مالی شرکتها پیچیده تر از افراد است. شرکت ها برای ارائه تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی مالی به تیم های حرفه ای نیاز دارند.
مدیریت پول در بازارهای مالی
مدیران پول سرمایه را در کلاسهای مختلف دارایی سرمایه گذاری می کنند تا بازدهی کسب کنند. این دارایی ها شامل سهام ، اوراق قرضه ، سهام خصوصی ، املاک و مستغلات ، کالاها و ... است.
این شرکت ها همچنین کارگزاری ، صندوق های سرمایه گذاری مشترک ، ETF ، مشاوره سرمایه گذاری ، خدمات بازنشستگی ، برنامه ریزی مالی و بسیاری دیگر از خدمات مدیریت پول را ارائه می دهند.
استراتژی های مختلف سرمایه گذاری بسته به عوامل زیادی اعمال می شوند. این عوامل شامل فلسفه سرمایه گذاری ، ترجیحات ریسک مشتری ، اندازه صندوق و بسیاری موارد دیگر است.
مدیریت سبد سهام می تواند منفعل یا فعال باشد. نمونه کارهای منفعل دربه دنبال ETF و صندوق های سرمایه گذاری مشترک برای دنبال کردن شاخص های خاص است. اوراق بهادار فعال توسط تیم های مدیریتی با استراتژی های خاص مدیریت می شوند. مدیریت سبد بدهی معمولاً ریسک اعتباری ، ریسک نرخ بهره و ریسک سرمایه گذاری مجدد را در نظر می گیرد. سرمایه گذاری های جایگزین می توانند سبد سهام را متنوع کرده و ریسک سیستماتیک را کاهش دهند.
نمونه هایی از سرمایه گذاری های جایگزین شامل سهام خصوصی ، سرمایه های مخاطره آمیز ، کالاها و املاک و مستغلات است. نمونه کارها و مدیریت سرمایه گذاری می توانند بسیار پیچیده باشند و نیاز به تخصص دارند. مدیران حرفه ای پول استراتژی های مختلفی را به طور موثر اعمال می کنند تا در سطح معین ریسک ، به بازده مورد انتظار بیشتری برسند.
ریسک سرمایه گذاری متناسب با بازده در یک نمونه کارا کارآمد است. ایده اصلی مدیریت پول تعادل ریسک و بازده برای به حداکثر رساندن سودمندی سرمایه گذاران است.