ریسک پول‌شویی چیست؟

پول‌شویی سه ریسک اساسی برای حسابداران حرفه‌ای بوجود می‌آورد. حسابداران ممکن است: برای انجام پول‌شویی مورد استفاده قرار گیرند (مثلاً از طریق نگهداری عواید مربوط به فرد خاطی در حساب بانکی یا تعامل در اقدامی که مالکیت عواید فرد خاطی را پنهان کند) ممکن است برای تسهیل فرآیند پول‌شویی توسط شخص دیگری بکار روند (مثلاً با فراهم کردن یک خودروی شرکتی که برای پول‌شویی بکار رود یا معرفی مامور پول‌شویی به عنوان مشاور حرفه‌ای) متحمل آسیب حقوقی، قانونی یا شهرت شوند زیرا موکل (یا یکی از دستیاران آنها) در پول‌شویی نتوانسته است علائم ریسک را تشخیص دهد و آن‌ها را گزارش کند.

 

چرا حسابداران باید به این موضوع اهمیت دهند؟


مبارزه با پول‌شویی تنها یک روش تمکین نیست. جرم اقتصادی شامل پول‌شویی (حتی بیش از دیگر تهدیدات امنیتی)، بر تعداد شهروندان بیشتری اثرگذار است. پول‌شویی منجر به متلاشی شدن جامعه می‌شود که این امر ممکن است از سرمایه‌گذاری‌های پنهان در مستغلات باارزش، خشونت مرتبط با مواد مخدر در محله‌های فقیر یا آسیب ناشی توسط قاچاق انسان و بردگی مدرن صورت گیرد. جنایتکاران از آسیب‌پذیرترین افراد جوامع بهره می‌برند و مواد مخدر غیرقانونی و خشونت را وارد خیابان‌ها می‌کنند و به بافت جامعه آسیب می‌رسانند. حسابداران حرفه‌ای به عنوان دربان‌های نظام مالی در خط مقدم دفاع برای منع ورود این سرمایه‌های پنهان به اقتصاد قرار دارند.

 

مفاهیم کلیدی مبارزه با پول‌شویی برای حسابداران حرفه‌ای


راستی‌آزمایی مشتری 
هدف راستی‌آزمایی مشتری (CDD ) دانستن و درک هویت مشتری و فعالیت‌های کسب و کار وی و استفاده از این دانش و درک برای ارزیابی ریسکی است که مشتری ممکن است در پول‌شویی مشارکت داشته باشد یا از حسابدار برای کمک به این فعالیت استفاده کند.


فرد سیاسی
فرد سیاسی فردی است که وظایف دولتی برجسته‌ای به وی اختصاص داده شده است که شامل سیاستمداران یا رهبران سازمان دولتی است. راستی‌آزمایی بیشتری ممکن است برای این افراد و اعضاء خانواده آنها به دلیل ریسک ارتشاء (رشوه خواری) و فساد موردنیاز باشد.


نظارت ستمر
علاوه بر انجام راستی‌آزمایی برای مشتریان جدید، مهم است که این بررسی‌ها برای مشتری‌ان دائمی بروزرسانی شوند به ویژه زمانی که فعالیت وی تغییر می‌کند. این یک نیاز قانونی در بسیاری از حوزه‌های قضایی است.


گزارش‌دهی فعالیت مشکوک
در برخی کشورها تعهدی قانونی برای حسابداران حرفه‌ای وجود دارد تا هرگونه شک پول‌شویی را به واحد اطلاعات مالی گزارش کنند. این موارد اغلب گزارش فعالیت‌های مشکوک نامیده می‌شوند.

•    منبع : فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC)