همانطور که یک شرکت به وسیله تهیه بروشور و کتابچه ای اقدام به تبلیغ می کند فرد هم باید تا سرحد امکان کارنامه کاریش را جذاب ، گیرا، واقعی و کنجکاو برانگیز سازد.
چون رزومه جاذب است که زمینه برخورد حضوری کارجو را با کارفرما فراهم می آورد.
دو نوع رزومه کاری وجود دارد.
۱. رزومه کرونولوژیکی، ( تربیت زمانی)، 
۲. رزومه کار کردی و عملی
در رزومه تربیت زمانی بنیاد، فرد توالی و فرآیند کاریش را از ابتدا تاکنون شروع کرده و با این تفاوت که تجارب کاری اخیرش در بالای صفحه نوشته شده و مراحل آغازین در قسمت پایین صفحه مربوط نوشته می شود.
اما رزومه کارکردی و عملی، با رزومه تربیتی تفاوت دارد و آن نیز این است که در این نوع رزومه تاکید فرد متوجه مهارت های کاری او به ویژه در یک شرکت و یا سازمان رو به رشد است.
این رزومه بیشتر در شرایطی کارساز است که فرد بخش بزرگی از زمان خود در یک مرکز ثابت گذارنده است.